Co je lepší máslo nebo margarín?

Máslo nebo margarín?

O másle a margarínech jste už mohli slyšet ledasco, jednou nám odborníci radí nejezte máslo, škodí zdraví, jezte margaríny, o dalších pár let se dovídáme, že je tomu úplně NAOPAK. Takže jak to tedy je? 🙂

Margaríny se stejně jako nízkotučné a nízkokalorické výrobky hojně doporučovaly zejména ve druhé polovině 20. století, kdy se předpokládalo, že za zvýšené riziko srdečně-cévních onemocnění odpovídá především vysoký přívod nasycených tuků a cholesterolu v potravě (složením právě máslo). Proto došlo v tomto období k rozmachu výroby nízkotučných a také nízkokalorických potravin, které trvá v podstatě dodnes, ačkoliv výhoda v jejich konzumaci není prokázaná.

Dle současných poznatků však víme, že za rozvoj aterosklerózy a všech dalších srdečně cévních onemocnění, odpovídá daleko komplexnější a rozsáhlejší proces vzniku, než pouhé označení za viníka cholesterol a nasycené tuky. Podstatnou roli v rozvoji srdečních onemocnění sehrává také zánětlivé prostředí cév, kam se následně cholesterol usazuje a způsobí jejich neprůchodnost s následkem ischémie dolních končetin, srdce či mozku. Nelze proto jednoznačně označit nasycené tuky a cholesterol za hlavní příčiny.

Co je margarín?

Margaríny se řadí mezi roztíratelné tuky, které v minulosti sloužily jako levná náhražka másla. Vyrábí se ze směsí hydrogenovaných nebo částečně hydrogenovaných rostlinných tuků. Dříve při jejich výrobě vznikalo velké množství zdraví škodlivých trans mastných kyselin (TFA – trans fatty acid), které významně zvyšují riziko vzniku aterosklerózy, infarktu, mrtvice, ucpávání cév a dalších chorob. Je prokázáno, že TFA zvyšují asi 2,5 – 10 krát více hladinu krevních tuků než nasycené mastné kyseliny (SFA), a navíc působí PRO-zánětlivě a zhoršují inzulínovou rezistenci, která se podílí na rozvoji metabolického syndromu. Nepříznivě působí TFA také na vývoj diabetu 2. typu a obezitu.

Margaríny navíc obsahují převahu tuků z řady omega 6 mastných kyselin, kterých máme ve stravě právě nadbytek a naopak nám chybí vyšší příjem zdraví prospěšných omega 3 mastných kyselin. Nerovnováha polynenasycených mastných kyselin omega 3 a 6 se přitom významně podílí na prozánětlivém prostředí organismu a zvyšuje riziko onemocnění srdce a cév daleko více než obávaný cholesterol.

Ačkoliv se v současné době při výrobě margarínů využívá nová technologie (tzv. interesterifikace), při které již nedochází ke vzniku trans mastných kyselin, stále však na trhu můžeme najít levnější produkty, které mohou obsahovat vyšší množství trans mastných kyselin než je vhodné a běžný konzument je mezi sebou nemusí rozeznat. Navíc platí Nařízení Evropské Unie č. 1169/2011 o poskytování informací spotřebitelům, kde výrobci potravin nesmějí uvádět obsah TFA v jejich výrobku, avšak je nezbytné uvádět použité vstupní suroviny z částečně ztužených tuků. Nařízení totiž předpokládá, že ze složení jednotlivých surovin na etiketě, výskyt trans mastný kyselin všichni poznáme, a není proto nezbytné je uvádět přímo. 🙁

U kterých potravin byste proto měli zbystřit?

Na obalu výrobku se složením se trans mastné kyseliny skrývají pod označením částečně ztužený tuk či také částečně hydrogenovaný tuk, proto jakákoliv kombinace těchto slov je pro nás upozorněním a takové potraviny NEKUPUJTE!

Z běžně dostupných potravin můžeme trans mastné kyseliny nalézt v mnoha variantách levných margarínů a náhražek másla. Dále v mnoha produktech  jemného a trvanlivého pečiva (např. sladké pečivo, koblihy, zákusky, sušenky, oplatky apod.), náhražkách čokolády (čokoládové figurky, velikonoční zajíčci, vánoční Mikuláši, v tukových polevách, v potravinách rychlého občerstvení (fastfood, smažení, fritování…), v polotovarech a instantních potravinách, majonézách, zmrzlinách, dokonce i v často oblíbeném sušeném mléku.

Závěrem

Přestože v margarínech už trans mastné kyseliny téměř nenajdeme, stále jde o průmyslově zpracované výrobky, které v našem jídelníčku nepotřebujeme. Dřívější tvrzení o prospěšnosti margarínů nad máslem již neplatí, a odborné studie nám neprokázali samostatnou škodlivost másla, přestože obsahuje vysoké množství nasycených tuků a cholesterolu. Nevidím proto žádný důvod, proč upřednostňovat průmyslový margarín před přírodním máslem, zvláště je-li máslo používáno v přiměřeném množství. 🙂

Doporučuji máslo