3 věčné omyly „zdravé“ výživy

Výživové omyly

V součané době ve výživě panuje mnoho omylů a nepravd. S mnohými se můžeme setkat i u řady odborníků, avšak já zastávám novodobý pohled na výživu, který vychází ze současných vědeckých poznatků. 

1. výživový omyl

Nízkotučné a odtučněné potraviny

Výrobky s označením „light“, “0% tuku” nebo “se sníženým obsahem tuku” se setkal snad každý z nás. Prvotně v nás mohou vzbuzovat mylný dojem, že když budeme jíst méně tuku, budeme snad pak všichni zdravější a štíhlejší. Pravda je bohužel jiná.

Roky se nízkotučné potraviny doporučovaly a i dnes je ještě mnoho odborníků doporučuje. Je však zřejmé, že ani tuky nebo sacharidy nelze samostatně určit za viníky současných civilizačních onemocnění. Vždy jde o kombinaci nadměrného energetického příjmu, nerovnováhy mezi příjmem základních živin a jejich zdroji.

Jelikož je tuk nositelem chuti, a tuk se z nízkotučných potravin odstraňuje, je nezbytné pro výrobce tyto produkty dochucovat jednoduchými cukry a škroby, které dají potravině tu správnou chuť. Mimo cukrů se do těchto potravin přidává řada dalších přídatných látek, které napomáhají dotvořit konzistenci, barvu či vůni výrobku.

nízkotučné mléčné výrobky

Při odstranění mléčného tuku ztratí potravina i mnoho zdraví prospěšných látek. Z toho důvodu obsahují nízkotučné a odtučněné potraviny daleko méně vitaminů rozpustných v tucích. Například vitamin D a A, nebo také, pro metabolismus podstatnou, konjugovanou kyselinu linolovou (CLA), která podporuje metabolismus tuků, pomáhá nám efektivněji snižovat tukové zásoby a snižovat hladinu tuků v krvi.

Takovýto „zdravý“ nízkotučný výrobek plný rafinovaného cukru a chemických přísad nám však nedodá žádnou kvalitní nutriční hodnotu. Naopak je dokázáno, že lidé, kteří konzumují méně tuku, se cítí více unavení, mají častější chutě, přejídají se a trpí neustále pocity hladu a neuspokojení.

Proto doporučuji se většině nízkotučným a odtučněným potravinám vyvarovat. Namísto nich vybírat kvalitní polo- či plnotučné výrobky v co nejpřirozenější podobě. Ve složení dle typu výrobku bychom tak měli najít základní suroviny jako mléko, tvaroh, smetana a probiotické kultury.

2. výživový omyl

Dietní nápoje s minimálním obsahem cukru a energie

Hon za štíhlou postavou a diety vedoucí k omezení příjmu kalorií vedli ke vzniku velmi populárních nízkokalorických nápojů tzv. soft drinků. Tyto nápoje si zachovávají svou sladkou chuť, přičemž neobsahují žádné nebo jen minimální množství kalorií. Jako náhrada sladkého cukru se nejčastěji používá aspartam, acesulfam K, cyklamáty, sacharin či sukralóza, ale i  další. 

V současnosti panují rozporuplné názory na problematiku umělých sladidel a ani vědci v tom nejsou dosud za jedno. Většina současných studií však neprokázala negativní vliv na organismus.

Vzhledem k tomu, že informace o vlivu umělých sladidel na člověka v dlouhodobém měřítku chybí, je důležité být v tomto hledisku opatrní a v rámci zdravého životního stylu tyto nápoje co nejvíce omezovat. Občasná konzumace jistě nikoho nezabije, ale platí všeho s mírou.

Dietní nápoje

3. výživový omyl

Dia potraviny

Dia potraviny patří mezi další výživové omyly, které se roky doporučovaly a stále ještě doporučují diabetikům, jako vhodná náhražka běžných potravin. Dia potraviny se od běžných produktů liší pouze náhradou cukru – sacharózy, která se skládá z glukózy a fruktózy, za samotnou fruktózu. Fruktóza totiž neovlivňuje hladinu krevního cukru a tak se na první pohled může zdát, že by dia výrobky měly být pro diabetika přínosem, ale ani tady tato skutečnost neplatí.

Ačkoliv fruktóza neovlivňuje hladinu krevního cukru, její koncentrovaná forma v játrech způsobuje, že se částečně snadno přeměňuje na tuky a ty se pak ukládají kolem vnitřních orgánů, zejména jater. Proto se v současné době stále zvyšují počty jedinců s nealkoholickou steatózou jater. Kumulace viscerálního tuku pak ještě více prohlubuje inzulinovou resistenci, která podporuje rozvoj obávaného diabetu a řady dalších metabolických onemocnění.

Potraviny s označením „dia“ či „vhodné pro diabetiky“ jsou prospěšné pouze jejich výrobcům a nikoliv nemocným jedincům s cukrovkou. V současnosti je proto označování dia výrobků zakázáno a povoleno je pouze označení „slazeno fruktózou“.

Závěr

To byl jen krátký výčet třech základních výživových omylů, se kterými se u svých klientů stále ještě nejčastěji setkávám. Panuje však mnoho dalších mýtů a polopravd, na které je potřeba neustále upozorňovat a vysvětlovat. Některé další uvidíte brzy i na blogu. 🙂